Co składa się na układ hamulcowy i jak on działa?
Zgodnie z przepisami samochód powinien być wyposażony w dwa układy hamulcowe – podstawowy (roboczy) oraz dodatkowy (awaryjny, ręczny). Aktualnie w autach stosuje się hamulce hydrauliczne. Głównymi częściami takiego układu są padeł hamulca, pompa hamulcowa, klocki hamulcowe, przewody doprowadzające płyn do zacisku oraz elementy hamujące – tarcze (oś przednia pojazdu) lub hamulce bębnowe (oś tylna).
Układy te działają wykorzystując prawo Pascala. Stałość ciśnienia w zamkniętym układzie umożliwia podniesienie siły nacisku na elementy robocze. Nacisk na pedał hamulca powoduje powstanie ciśnienia cieczy – płynu hamulcowego. Umożliwia to dosunięcie okładzin ciernych do tarczy hamulcowej, wywołując tarcie.
Najważniejsze elementy do kontroli
Sprawdzanie płynu hamulcowego: płyn ten odpowiada za przenoszenie siły z pedału hamulca na klocki i jest higroskopijny – pochłania wilgoć wewnątrz układu przed odpowietrzenie. Po pewnym czasie przestaje on spełniać swoją funkcję – jego wymianę zaleca się co dwa lata. Kontrolnie można sprawdzić temperaturę wrzenia płynu – jeśli wynosi ona 180 °C lub mniej – należy go wymienić.
Płyn hamulcowy Febi: https://www.amjoil.pl/towar/view/878/febi-23930-plyn-hamulcowy-dot-4-plus-1l
Przegląd i wymiana klocków hamulcowych: powinno się je wymieniać, jeśli grubość okładziny jest mniejsza niż 3 mm. Warto kupować dobre klocki – takie, które nie posiadają twardych okładzin, prowadzących do zużycia tarcz hamulcowych. Klocki i szczęki hamulcowe wymieniamy na obu kołach tej samej osi, dzięki czemu unikamy nierównomiernemu zużyciu tych elementów.
Przykładowe klocki hamulcowe do Renault Megane Scenic: https://www.amjoil.pl/towar/view/408/trw-gdb1687-klocki-przod-renault-megane-scenic
Sprawdzanie stanu tarcz i ich wymiana: czynność ta jest bardziej skomplikowana – zaleca się wizytę u mechanika, gdzie można sprawdzić nie tylko grubość, ale też „bicie”, czyli przyleganie tarcz do piast kół – jego poziom nie może być wyższy niż 0,05-0,1 mm. Tarcze, podobnie jak klocki, powinny być wysokiej jakości.
Dodatkowe rady
Szczegółowe sprawdzenie układu hamulcowego powinno mieć miejsce co 15 tys. km. Dodatkowo zaleca się sprawdzenie go przed zimą i wiosną. Regularnie należy kontrolować stan klocków, tarcz, szczęk oraz poziom płynu hamulcowego.
Regularnie należy również sprawdzać stan hamulca zasadniczego (ręcznego) – głownie stan napięcia linki. Jej smarowanie pomoże uniknąć między innymi zamarznięcia hamulca zimą.
Nie oszczędzaj na częściach i korzystaj z pomocy sprawdzonych mechaników. Tanie części nie zapewnią prawidłowego działania układu. Najlepsze elementy mogą się szybko zużyć, jeśli nie będą dobrze wyczyszczone przed zamontowaniem. Do takiego czyszczenia można użyć specjalnego preparatu: https://www.amjoil.pl/towar/view/831/holts-brake-cleaner-odtluszczacz-zmywacz-do-hamulcow-600ml
Poza rutynowymi kontrolami i wymianami pamiętaj, aby nie czekać z naprawą drobnej usterki – konsekwencją może być większa awaria. Zużycie lub wadliwe elementy wpływają na drogę hamowania – od tego zależy Twoje bezpieczeństwo.