W skład samochodu wchodzi wiele, współgrających ze sobą elementów. Jednym z nich jest amortyzator, który odgrywa bardzo ważna rolę. Jak nasuwa nam sama nazwa, amortyzuje on wszelkiego rodzaju drgania, które wywołują sprężyste elementy samochodu. To nie jedyne jego zalety, amortyzator poprawia komfort jazdy oraz ma bardzo duży wpływ na nasze bezpieczeństwo.
W skład amortyzatora wchodzi przede wszystkim cylinder. Jest to rura, w której swoje działania prowadzi tłok. To właśnie on redukuje wszelkie drgania, poprzez znajdujący się w środku olej. Podczas pracy, na tłok naciska siła odbicia oraz ścisku, wymusza to na nim ruchy w dół oraz w górę. W chwili odbicia się tłoka, zaczyna on kierować się ku górze przez co rosnące ciśnienie oleju, przemieszcza się między kanalikami. Branża motoryzacyjna klasyfikuję amortyzatory na trzy rodzaje. Są one podzielone ze względu na wykorzystywane w nich medium. Amortyzatory pneumatyczne, gazowe oraz cieczowe.
Amortyzatory cieczowe, czyli hydrauliczne do napędzania używają oleju, znajdującego się w cylindrze. W skład amortyzatora hydraulicznego wchodzą również dwa zawory, które umożliwiają przepływ cieczy. Dzięki takiemu procesowi niwelowane są wszelkie drgania oraz wstrząsy powstałe podczas jazdy samochodem. Amortyzator tak jak inne elementy samochodu ulegają procesowi zniszczenia. Ich średnia żywotność szacowana jest na około 70 tysięcy kilometrów, a w przypadku trudnych warunków około 20 tysięcy. Konieczność jego wymiany oraz zniszczony stan można rozpoznać, zwracając uwagę na przykład na:
To tylko niektóre elementy ukazujące problem z amortyzatorem. Aby mieć stu procentowa pewność, można udać się do pobliskiej stacji kontroli pojazdu i poddać samochód testom. Pozwolą one na ocenę sprawności amortyzatorów oraz ewentualnej konieczności ich wymiany.