...lub skrócić żywotność swojego samochodu. Brzmi to niezwykle prosto, jednak czy wybór odpowiedniego oleju silnikowego to także taka prosta sprawa?
Przyglądając się opakowaniom olejów silnikowych zauważyć można wiele bliżej nic niemówiących symboli i oznaczeń, które oczywiście mają kluczowe znaczenie dla naszego auta. Pierwszym z nich, jest oznaczenie z literą W – jest to informacja na temat temperatury, w jakiej olej pozwala uruchomić silnik bez większych oporów. Dla przykładu oznaczenie 0W oznacza najniższą możliwą temperaturę uruchomienia silnika –35ºC. Oznaczenia wzrastają kolejno o 5, tak samo jak i temperatura, w jakiej umożliwiają na uruchomienie silnika.
Kolejnym niezwykle ważnym parametrem każdego oleju silnikowego jest liczba, znajdująca się po literze W. - parametr ten informuje o lepkości oleju, która natomiast jest odpowiedzialna za przepływ do konkretnych komponentów silnika. Dokładnie rzecz ujmując, lepkość jest określeniem oporu płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej. Tym samym im bardziej lepki jest olej, tym jego przepływ staje się wolniejszy. Powszechnie przyjętą skalą określenia lepkości oleju jest pułap od 0 do 60, gdzie najniższa cyfra, tj. 0 oznacza najrzadszy olej, a 60 najgęstszy.
Producenci wszelkich marek samochodów w większości wypadków zalecają stosowanie olejów, których lepkość waha się w granicach 40, dzięki czemu pasują one do praktycznie każdego modelu samochodu. Oleje o niższej lepkości, czyli te, które bazują w granicach 0W/30 polecane są właścicielom aut o ciasno spasowanych silnikach.
Jakie tak naprawdę znaczenie ma dla nas lepkość oleju? Im niższa lepkość oleju, tym samym niższy opór przepływu przez silnik w wysokich temperaturach, a co za tym idzie, większa energooszczędność. Mankament jest taki, że oleje te nie nadają się do modeli pojazdów o mocnych, sportowych silnikach, gdyż nie są w stanie zapewnić im odpowiedniej ochrony. Mocno wysilone jednostki wymagają najwyższej lepkości olejów, dzięki czemu zyskujemy pewność, że olej ochroni serce naszego samochodu.