Rozrząd jest układem odpowiadającym za sterowanie zaworami, które z kolei dbają o prawidłowy przepływ mieszanki przez cylindry i późniejsze opróżnianie z gazów spalinowych. Zaworami steruje, za pomocą popychaczy, odpowiednio wyprofilowany wałek (lub wałki) rozrządu, zintegrowany z wałem korbowym silnika tzw. napędem rozrządu. Obraca się on z prędkością dokładnie dwa razy mniejszą od tej, z jaką porusza się wał napędowy. Sparowanie tych obydwu elementów może się odbywać na kilka sposobów.
Rozrząd napędzany jest przy użyciu:
Jaką żywotność mają napędy rozrządu?
Elementy rozrządu zazwyczaj wytrzymują krócej od innych ruchomych części silnika. Najtrwalsze uznaje się rozrządy z kołami zębatymi, lecz i one nie są wieczne – owych zębatek jest bardzo dużo, a każda ma z czasem zużywające się łożysko. Poza tym to rozwiązanie już dawno straciło swój blask na rzecz tańszych, generujących mniejsze tarcie łańcuchów, pasków lub połączeń obu tych napędów. Trwałość ich bywa różna: niektóre łańcuchy bez problemów służą przez kilkaset tysięcy kilometrów, niektóre wymagają wymiany już po kilkudziesięciu. Z kolei wykonane z gumy (ale zbrojonej kordem z włókna szklanego) paski rzadko pokonują więcej niż 100 tys. km. Nadający się do wymiany pasek może się charakteryzować:
Co wpływa na awaryjność rozrządu?
Duży wpływ na żywotność rozrządu ma skomplikowanie układu oraz jakość wykonanych elementów. W rozrządach łańcuchowych duże znaczenie ma także zastosowany w silniku olej – pracuje w nim sam element spinający, jak i działający pod wpływem ciśnienia oleju napinacz. Z kolei wycieki oleju bardzo nie służą kondycji gumowego paska rozrządu. Szkodliwy bywa także kontakt z różnymi ciałami obcymi (np. kamykami) lub zerwanym paskiem osprzętu.