576 434 192

Prawidłowy przewóz rowerów autem


Wielu kierowców decyduje się na przewóz rowerów w tylnym bagażniku. Takie rozwiązanie nie należy do najwygodniejszych, zwłaszcza jeśli auto jest dosyć małe. Rower trzeba bowiem wcześniej rozłożyć, aby zmieścił się w bagażniku i nie uszkodził karoserii. Należy go również unieruchomić w taki sposób, aby w trakcie jazdy samochodem nie miotał się na różne strony, nie jest to bezpieczne jak i wygodne rozwiązanie. Przepisy polskiego prawa drogowego pozwalają na przewóz rowerów autem na zewnątrz. Można to zrobić na jeden z trzech sposobów.

Platformy i bagażniki rowerowe na hak.

Pierwszą możliwością przewozu roweru na zewnątrz pojazdu jest przyczepienie go do haka za pomocą bagażnika. Przy takim rozwiązaniu nie trzeba wkładać dużo wysiłku, aby podnieść rower. Dzięki temu, że hak znajduje się w dolnej części pojazdu, zamontowany na nim rower nie będzie ograniczał widoczności w trakcie jazdy. Trzeba jednak pamiętać , że rowery zamontowane na bagażniku na hak zasłaniają tylną tablicę rejestracyjną. Jazda z zasłoniętymi tablicami w Polsce jest zabroniona, a kierowcom nieprzestrzegającym tego przepisu grozi mandat. Aby uniknąć kary, należy odczepić tablicę z auta i zamontować ją w widocznym miejscu. Można też wyposażyć się w trzecią tablicę rejestracyjną, dzięki czemu nie będzie konieczności ciągłego odczepiania i przyczepiania tablicy standardowej.

Bagażniki rowerowe na dach.

Jeśli zamierza się zamontować rowery na dachu, potrzebne są belki dachowe zainstalowane w aucie. Następnie należy dopasować do nich bagażnik rowerowy. Przy wyborze konkretnego modelu warto zwrócić uwagę na:

  • mocowanie (za ramę lub widelec) – od rodzaju mocowania zależy to, czy przed przyczepieniem roweru do bagażnika należy zdjąć przednie koło,
  • zalecaną średnicę ramy – dzięki temu znajdziesz bagażnik dopasowany do wielkości roweru,
  • wyposażenie – bagażniki dachowe mają zazwyczaj pasy, które pozwalają unieruchomić koła, oraz specjalne kluczyki do zamka bagażnika, zabezpieczające sprzęt przed kradzieżą.

Bagażniki rowerowe na dach są bardzo wygodne, ponieważ nie zajmują wolnego miejsca w środku pojazdu, w dodatku nie pogarszają widoczności w trakcie jazdy. Jeśli bagażnik został zainstalowany prawidłowo, nie ma też żadnego ryzyka uszkodzenia karoserii. Trzeba się liczyć z tym, że jazda z rowerami na dachu generuje większe spalanie paliwa – pojazd podczas takiej jazdy napotyka większe opory powietrza. Warto też zwrócić uwagę, że z rowerami na dachu nie można wjechać w każde miejsce. Przez zwiększoną wysokość pojazd nie zmieści się np. na parkingu podziemnym lub pod niskim wiaduktem.

Bagażniki rowerowe na klapę.

Ostatnim rozwiązaniem jest przyczepienie bagażnika na klapę z tyłu pojazdu. W ten sposób nie zwiększasz wysokości auta, w związku z czym możesz bez trudu wjechać na podziemny parking. Nie musisz także wysilać się przy podnoszeniu roweru. Zwróć jednak uwagę, aby ten rodzaj bagażnika:

  • nie zasłaniał tablic rejestracyjnych – w sklepach można znaleźć specjalnie podwyższone bagażniki rowerowe na klapę,
  • miał piankowe obicia pochłaniające wibracje – w ten sposób rowery nie będą uderzały o karoserię i nie uszkodzą jej,
  • miał oddzielne zatrzaski dla każdego transportowanego roweru – dzięki temu nie przekręcą się ani nie odepną w trakcie transportu.

W trakcie jazdy autem z bagażnikiem na klapie należy uważać na wszystkie nierówności na drodze. Wjechanie na dziurawy asfalt z dużą prędkością może skończyć się (nawet przy bardzo dobrych zabezpieczeniach) zarysowaniem karoserii auta.