Filtr Paliwa
Tu trzeba zaznaczyć, że działa on jak „sitko”, które filtruje, aby niepożądane elementy nie
dostały się wraz z paliwem do silnika. Bez jego udziału z pewnością poszczególne podzespoły
zużywałyby się znacznie szybciej. W przypadku zwlekania z wymianą zapchany filtr może
zapowietrzyć układ paliwowy bądź uszkodzić wtryskiwacze. Zalecany moment wymiany tych
filtrów szacuje się na 30 tysięcy km, niektórzy producenci podają nawet wartości rzędu 100 tysięcy
kilometrów. W przypadku, gdy auto pokonuje mniej niż 10 tysięcy kilometrów warto wymieniać
filtr ten co rok. Zimą w przypadku silników benzynowych nie ma problemu, jednakże w silnikach
diesla pod wpływem spadku temperatury wydziela się parafina, która dodatkowo zapycha filtr
paliwa, dlatego wiele osób wymienia go przed zimą, pomaga im to uniknąć przykrych
niespodzianek w zimowe poranki.
Filtr Oleju
Filtr ten współpracuje z filtrem powietrza, a więc ograniczenie ilości zanieczyszczeń
dostających się do silnika z zasysanym powietrzem oraz oczywiście oczyszczanie oleju. Zwykle
zaleca się go wymieniać przy wymianie oleju, czyli co roku bądź po przejechaniu 10-20 tysięcy
kilometrów. Na tym filtrze nie warto oszczędzać, gdyż jeśli z olejem przedostanie się jakieś
zanieczyszczenie do silnika to w większości przypadków naprawy są kosztowne.
Filtr Powietrza
Silnik, podobnie jak my, ludzie, do życia potrzebuje powietrza. Natomiast odporność na
zanieczyszczenia jest dużo dużo niższa. Filtr powietrza czysto teoretycznie powinien przejechać z
naszym samochodem od przeglądu do przeglądu, jednak w praktyce warto po 5-6 tysiącach
kilometrów sprawdzić w jakim stanie zakurzenia jest. Jest to niebywale ważne gdyż przykładowo
silnik 1000ccm w ciągu jednej minuty przy 7000 obrotów/min zasysa prawie 2,5 tysiąca litrów
powietrza, gdzie w nawet czystym powietrzu występuje ok. 1 mg kurzu w 1 metrze sześciennym.
Filtry kabinowe
Filtry te mają za zadanie filtrowanie zanieczyszczeń przedostających się nawiewami do
środka pojazdu. Sprawnie działający filtr zmniejsza ryzyko wystąpień reakcji alergicznych błon
śluzowych nosa i oczu, kataru, czy podrażnień układu oddechowego – są to choroby, na które
cierpią osoby przebywające długo za „kółkiem”. Nie określa się ilości kilometrów po którym
powinno się wymieniać te filtry, wszystko jest zależne od ilości zanieczyszczeń w powietrzu.
Przyjęło się, że filtry te wymienia się przy przeglądzie, standardowo 15-20 tysięcy kilometrów.
Podsumowując filtry nie są rzeczą na której warto oszczędzać. Przy ciągłej eksploatacji
samochodu jest to koszt, który trzeba ponieść. Filtry te nie należą do drogich rzeczy przykładowo
filtr oleju do audi a4 w naszym sklepie to 14 zł.
Warto wspomnieć o tzw. filtrze DPF, który gromadzi cząstki sadzy, które występują w silnikach
diesla. Zapobiegają one tzw. „czarnej chmurze”, którą zostawiały auta przed filtrami dpf. Średnia
żywotność takiego filtra to 160 tysięcy kilometrów.