Dobre zabezpieczenie silnika gwarantuje nam dobry olej. Działanie tego płynu to nie tylko smarowanie silnika Podczas wymiany oleju ważne jest, aby kupić produkt, który jest odpowiedni dla naszego silnika. Jeśli natomiast nie będziemy się tego trzymać, możemy spodziewać się poważnego zatarcia, a w kolejnym etapie wymiany silnika. Przed zakupem oleju samochodowego ważne jest, aby sprawdzić jego odpowiednią lepkość, czyli gęstość oleju. Jest to ważna sprawa, której musimy się trzymać. Gęstość oleju zalecana jest przez producenta naszego samochodu i określany jest na przykład tak: 15W-40. Liczba 15 wyznacza nam lepkość zimową a liczba 40, letnią.
Wartości oleju znacząco wpływają na odpalenie silnika przy niskich temperaturach. Jeżeli nasz olej będzie miał wyższą lepkość zimową, wówczas będziemy mieli problem z jego uruchomieniem podczas mrozu. W przypadku letniej gęstości, sprawa wygląda następująco. Im gęstość oleju jest wyższa tym olej jest stabilniejszy podczas wysokich temperatur. Najważniejszy podział olejów dzieli się ze względu rodzaju bazy, czyli z tego z czego olej jest zrobiony. Obecnie ze względu na taki podział możemy wyróżnić trzy rodzaje. Dzielą się one na oleje mineralne, syntetyczne oraz półsyntetyczne. Co to oznacza? Zazwyczaj, oleje jak i inne produkty mineralne, przeznaczone są do samochodów z dużym stażem. Posiadają główną zaletę jaką jest oszczędzanie uszczelnień silników. Oznacza to, że kilkuletnie samochody utrzymują swoją dobrą kondycję.
Wcześniej wspomniane oleje mineralne oprócz znaczącej zalety posiadają też swoje mankamenty. Znacznie szybciej spada ich lepkość oraz wydajność. Ponadto podczas zimy ukazują swój największy minus, jakim jest problem z odpaleniem naszego samochodu. Kolejny rodzaj to oleje syntetyczne, charakteryzują się największą, spośród wszystkich, jakością. Dodatkowym atutem jest odporność na termiczne obciążenia, a ich gęstość tylko w nieznacznym stopniu zmienia się podczas skrajnej temperatury. Ostatni rodzaj oleju to olej półsyntetyczny, uznawany za pewien kompromis między produktami mineralnymi, a syntetycznymi. Głównie dlatego, że w jej zawartość wchodzi około 30% cieczy syntetycznej oraz aż 70% mineralnej. Charakteryzują się odpornością na starzenie oraz nie obciążają naszego silnika, jak dzieje się tak w przypadku syntetyków.
2 426 ZZS