Każdego dnia spotykamy się z mitami, które powtarzane z ust do ust wrastają w nasze spostrzeganie świata, a w konsekwencji wpływają na podejmowane przez nas decyzje. Przykładem takich mitów są te związane z motoryzacją, które wciąż pozostają żywe, a my powinniśmy weryfikować informację, aby nie zaszkodzić swojemu pojazdowi.
MIT 1: Po zjedzeniu jabłek alkomat wykaże, że spożyliśmy alkohol
Stało się to jednym z mitów lubianych przez kierowców, którzy decydują się na prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu. Choć czasami zdarza się, że słodycze zawierające w sobie substancje wysokoprocentowe mogą krótkotrwale wpłynąć na wydychany przez nas alkohol, jeśli jednak powtórzymy badanie za kilka minut wskaźnik będzie już prawidłowy. Zjedzenie jabłek nie wpływa na wydychany przez nas poziom alkoholu. Potwierdzają to policjanci, którzy zgodnie trzymają się stanowiska, że nie ma możliwości, aby nawet po spożyciu kilograma jabłek przekroczyć granicę 0,2 promila we krwi.
MIT 2: Olej należy wymieniać co 10 tysięcy kilometrów, a przy jego wymianie konieczna jest wymiana filtrów.
Olej ma za zadanie dbać o prawidłowe działanie silnika oraz turbosprężarki. Jednak nowoczesne oleje są bardziej żywotne. W warsztatach mechanicznych poleca się, aby dowiedzieć się od producenta – w instrukcji samochodowej. W przypadku filtrów podczas wymiany oleju niezbędne jest, aby wymienić w pojeździe filtr oleju. Filtr powietrza oraz filtr paliwa należy wymieniać według zaleceń producenta.
MIT 3: Przed ruszeniem samochodem w miesiącach zimowych powinno się rozgrzać silnik.
Jest to mit, który jest powtarzany od wielu lat, zwłaszcza w przypadku użytkowników starszych samochodów, którzy do dziś spędzają kilka minut na parkingu w celu przygotowania samochodu do jazdy. Samochód nagrzewa się bardzo wolno podczas postoju, dlatego powinno ruszyć się od razu, jednak pierwsze kilometry naszej jazdy powinny być spokojne, aby od razu nie wprowadzać silnika na wysokie obroty.
MIT 4: Jazda na rezerwie nie zaszkodzi silnikowi
Paliwo działa chłodząco na silnik, więc jeśli w naszym samochodzie znajduje się jego mniejsza ilość nagrzewa się ono do wysokich temperatur, które mogą zaszkodzić naszemu silnikowi poprzez przegrzanie, zatarcie pompy lub zassanie przez nią powietrza. Na ten mit szczególnie powinni uważać właściciele samochodów napędzanych na gaz oraz benzynę – zapowietrzone lub zanieczyszczone resztki paliwa mogą doprowadzić do uszkodzenia rozruchu.
MIT 5: Należy wymieniać 4 opony jednocześnie.
Bardzo często bieżniki opon nie zużywają się jednocześnie. Często nie trzeba wymieniać wszystkich opon jednocześnie, jednak dla lepszego komfortu jazdy powinno wymieniać się je parami. Polskie prawo wymaga, aby na jednej osi posiadać ten sam komplet opon. Wyjątkiem od tej reguły jest krótkotrwałe założenie koła zapasowego, które jest fabrycznym wyposażeniem pojazdu. Warto także wiedzieć, że komplet lepszych opon powinien być umieszczony na tylnej osi, ta zasada redukuje możliwość wpadnięcia w poślizg na zakręcie.