Posiadacze samochodów bardzo często stoją przed trudnym wyborem. Jakie opony kupić, aby zapewnić sobie długą i bezpieczną jazdę. Sklepy oferują nam dwie opcje, opony wielosezonowe (nazywane również całorocznymi) oraz sezonowe (letnie i zimowe). W dalszej części artykułu, postaramy się pomóc w dokonaniu jak najlepszego wyboru.
Opony letnie powinno się zmieniać, gdy temperatura na dworze spadnie poniżej 7 stopni. Ogumienie traci wtedy swoje właściwości i nie gwarantuje nam stu procentowo bezpiecznej jazdy i dobrej przyczepności do podłoża. Ten model idealnie sprawdzi się w okresie od wiosny do jesieni. Gdy pogoda na dworze ulegnie pogorszeniu, pojawią się temperatury poniżej 7 stopni Celsjusza, opony należy zmienić na te z innym bieżnikiem, czyli na tak zwane „zimówki”. Opony całoroczne łączą w sobie zalety zarówno opon zimowych, jak i letnich. Producenci konkurują ze sobą i starają się, by ich produkty jak najbardziej potrafiły zaspokoić wymagającego kierowcę.
Jakie opony wybrać?
Opony wielosezonowe produkowane są tak, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo w okresie zimowym. To wtedy jest dla nas najważniejsze, aby opony dobrze trzymały się podwozia i uchroniły nas przed niebezpiecznymi poślizgami. Na drugim miejscu jest ich zastosowanie latem. Nie jest takie wymagające jak w zimne i śnieżne dni. Podczas upałów opony nie przyklejają się do podłoża oraz szybko się nie ścierają. Plusem dla tego rodzaju opon jest to, że nie trzeba pamiętać o ich zmianie w zależności od rozpoczynającego się sezonu. Niemniej, posiadają także wady. Odradzane są sportowe style jazdy. Opony całoroczne, podczas cieplejszych dni oferują nam gorszą stabilność nadwozia oraz mają dłuższą drogę hamowania od opon letnich, nieco szybciej się ścierają oraz głośniej pracują w trakcie jazdy. Najlepiej sprawdzą się dla posiadaczy niewielkich samochodów, którymi pokonują względnie krótkie dystanse lub jeżdżą tylko po mieście.
Ogumowanie całoroczne oraz letnie posiada taką samą budowę. Stosuje się w nich trzy typy bieżników: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Opony całoroczne wzbogacone są o dużą ilość lamelek. Wyposażone są w płaskie klocki, które zapewniają przyczepność w suche i słoneczne dni oraz kanały odprowadzające wodę podczas jazdy w deszczu.
Warto pamiętać, że wybór, który należy do właściciela pojazdu, nigdy nie będzie zły. Wystarczy się zastanowić, czy chcemy wydać odrobinę większe pieniądze na opony, które są uniwersalne i nie musimy pilnować ich zmiany co sezon, ale nie przetrwają wielu lat przez swoją szybszą ścieralność, czy wybierzemy opony sezonowe, które są nieco tańsze i trzeba je zmieniać w zależności od trwającego sezonu, ale dłużej będą jak nowe podczas jazdy na wymagającej powierzchni.
Jak oznaczone są opony wielosezonowe oraz sezonowe?
Opona całoroczna posiada symbol M+S, czyli „mud and snow”- błoto i śnieg. Jest to znak, który otrzymuje ogumowanie produkowane na rynek amerykański. Na europejskim możemy się spotkać z oznaczeniem 3PMSF, który znajduje się na boku opony w formie piktogramu trzech szczytów ze śnieżynką. Takie samo oznaczenie w formie obrazkowej znajdziemy na oponach zimowych. Natomiast na oponach letnich nie doszukamy się żadnego specyficznego oznaczenia.