Elementem odpowiedzialnym za napędzanie wałka rozrządu i osprzętu jest pasek bądź łańcuch. Od dawna przyjęto, że to właśnie łańcuch działa sprawniej i charakteryzuje się znacznie większą trwałością. Niestety jego praktyczna strona okazała nieco inne światło na jego działanie.
Żeby jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który z elementów jest trwalszy należy bliżej przyjrzeć się ich działaniu. Pasek rozrządu jest elementem, który niezależnie od pracy silnika pozostaje napięty. Elastyczność paska pozwala na jest gwałtowne i dynamiczne obciążenia. Takie działanie niezaprzeczalnie skłania się ku takiemu rodzajowi napędzania. Również proces jego wymiany plusuję, gdyż nie jest to problematyczne a co ważniejsze niezbyt kosztowne. Jeśli chodzi o łańcuch to zdecydowanie on znosi większe dawki momentów obrotowych. Niestety nie jest on tak elastyczny jak pasek, przez co konieczne jest stosowanie napinaczy, które odpowiedzialne są za kompresje.
Znaczącą różnicą między łańcuchem a paskiem jest fakt, że wymiana pierwszego z nich jest znacznie droższa. Nawet kiedy jesteśmy przekonani o długiej żywotności łańcucha moment jego wymiany i tak będzie większy. W przypadku paska okresowe nie są konieczne, lecz zalecane. Sama jego wymiana nie obciąża znacząco naszego portfela, inaczej w sytuacji, gdy usterki przejdą na silnik. Jest to rzadka sytuacja, wynikająca główna z zaniedbań i błędów we wcześniejszej wymianie. Łańcuch rozrządu powinniśmy kontrolować średnio co drugą wymianę oleju, lecz to nie zawsze wykryje jego nieprawidłowe działania. Jedną z najgroźniejszych sytuacji jest rozciągnięcie łańcuch co okazuję się znacznie bardziej kosztowne niż zerwanie paska. Łańcuch może bowiem zniszczyć koła zębate a także zmusić nas do wymiany rozrządu lub wału korbowego. Na pytanie, który z elementów jest lepszy ciężko jednoznacznie odpowiedzieć wszystko zależy od punktu widzenia. Jednakże można stwierdzić, że pasek jest znacznie przyjemniejszy dla naszego portfela.